Nieuwe nieuwkomers in het onderwijs: en nu? Met de oorlog in Oekraïne is er een nieuwe vluchtelingenstroom op gang gekomen. Hierbij zitten ook kinderen die recht hebben op onderwijs. Waar moet je op letten als je een vluchtelingenkind in de klas hebt? Hoe kom je erachter welke (onderwijs)behoeften ze hebben en hoe kun je hieraan voldoen? Jochanan Veerbeek and Marian Vriend • July 07, 2022
Praten over het verlies van een ouder Naast aandacht voor rouw rondom dagen als Moederdag en Vaderdag, lijkt er meer aandacht te zijn voor rouw in het algemeen. Er lijkt behoefte te zijn aan het delen van verhalen en ervaringen. Bepaalde thema's komen hierbij naar voren. Hoe kunnen we het gesprek aangaan over het verlies van een ouder? Carline van Heijningen • June 17, 2022
Leerkrachten ondersteunen zichzelf en elkaar bij probleemgedrag in de klas Gedrag van leerlingen is niet altijd makkelijk te begrijpen. Leerlingen zijn niet uitgerust met een schermpje waarop je af kan lezen wat ze denken, hoe ze zich voelen of waarom ze iets doen. Hoe kunnen leerkrachten zichzelf en elkaar hierin ondersteunen? Hinke Endedijk • May 19, 2022
Trauma bij kinderen: de rol van de pedagoog Kinderen en jongeren kunnen we niet altijd behoeden voor ingrijpende gebeurtenissen. Dit maakt het werk dat pedagogen doen extra belangrijk: of je nu als hulpverlener werkt, als onderzoeker aan de slag gaat of binnen een andere context iets kunt betekenen voor een kind met een trauma. Carlijn Bergwerff • April 14, 2022
Autisme in Marokko In Marokko onderzochten we welke barrières ouders van autistische kinderen tegenkomen en of er verschillen zijn in zorgbehoeften van ouders uit grote steden en uit landelijke gebieden. Met de resultaten kunnen we centra gelegen in een landelijk gebieden, nog beter informeren over de benodigde zorg. Maretha de Jonge • April 08, 2022
Tijdloos autisme? Wie waren eigenlijk die eerste individuen die als ‘autistisch’ gediagnosticeerd werden? En wie de wetenschappers die, zonder een diagnostische procedure, in staat waren voor het eerst individuen met autisme te identificeren? Annemieke van Drenth • March 31, 2022
Oorlogsbeelden in de media Wat doen oorlogsbeelden met kinderen en hoe ga je er als ouder mee om? Daisy Smeets and Lenneke Alink • March 10, 2022
Morele codes in televisieland, waar zijn ze? Al jaren verbaas ik me erover dat op tv alles mag. Dat maakt het openen van de beerput bij de The Voice ook weer duidelijk. Dit heeft een hoop discussie losgemaakt over hoe we misbruik kunnen voorkomen. Peter Bos • January 24, 2022
Opvoeden tijdens de coronalockdown Veel gezinnen hebben de extra belasting tijdens de lockdown goed weten op te vangen. De coronamaatregelen hebben echter de kansenongelijkheid tussen kinderen mogelijk vergroot doordat gezinnen die het al voor de lockdown zwaar hadden, extra geraakt zijn door de maatregelen. Sheila van Berkel • December 09, 2021