leidenpedagogiekblog

Maak van voorlezen een reis van jullie samen

Maak van voorlezen een reis van jullie samen

Samen op reis tijdens of buiten de schoolvakanties? Met je kind avonturen beleven en nieuwe mensen ontmoeten, zonder van de bank af te komen? Het kan! Voorlezen levert de leukste reisverhalen op.

Al voorlezend ontdekken ouders de wereld van verhalen én de (gedachten)wereld van hun kind(eren). Wat vindt een kind grappig, wat stemt verdrietig en wat blijft hangen, ook nadat het boek is uitgelezen? Wie heeft bijvoorbeeld superogen zoals Melle uit De Gorgels? Wie lust er net zo graag kauwgum als Violet uit Sjakie en de Chocoladefabriek? Wie is zo humeurig als de koning van Grom uit de sprookjes over Jippie?

Voorlezen maakt je leuker

Voorlezen maakt je leuker, is het thema van de Nationale Voorleesdagen 2020. Deze dagen zijn vooral bedoeld voor ouders van jonge kinderen. Wat mij betreft, is het thema ook relevant voor ouders met kinderen die wel zelf kunnen lezen. Want voorlezen blijft leuk én belangrijk: zowel tijdens de jaren op de basisschool, als op de middelbare school! Met voorlezen vergroten kinderen bijvoorbeeld hun woordenschat en leren ze boeken, schrijvers en onderwerpen kennen, waar ze meer van willen weten/lezen.

Voorlezen is belangrijk

Onlangs hielden we een online enquête onder 323 ouders met kinderen tussen de 0 en 10 jaar. We vroegen onder andere tot welke leeftijd ouders het belangrijk vinden om hun kinderen voor te lezen. Bijna twee derde van deze ouders (65%) schreef tot 10, 11 of 12 jaar op. Op deze leeftijd zitten kinderen in de laatste groepen van de basisschool. Slechts 7% vond het belangrijk om voor te lezen aan jongeren tussen de 13 en 18 jaar.

Tot welke leeftijd deze ouders het voorlezen daadwerkelijk gaan volhouden, weten we niet. Ander vragenlijstonderzoek onder 452 ouders met basisschoolleerlingen uit groep 5 t/m 8, stemt pessimistisch. Tachtig procent van de ouders gaf namelijk aan dat ze nooit of hooguit 1-2 keer per maand voorlazen aan hun kind. Bijna alle ouders (93%) herinneren zich dat ze hun kind als kleuter (bijna) dagelijks voorlazen. Kennelijk verandert de frequentie van voorlezen thuis zodra kinderen zelf kunnen lezen.

Blijf voorlezen!

Hoe zorg je als ouder ervoor dat je blíjft voorlezen? Onderzoek hiernaar is nodig. Het thema van deze Nationale Voorleesdagen zet ouders hopelijk aan om een voorleesroutine te ontwikkelen én vast te houden, hoe jong of hoe oud hun kind ook is. Hier wat tips:

  • Kies vaste voorleesmomenten;
  • Volg en verken de interesses van je kind bij het vinden van geschikte boeken;
  • Praat over het boek en wat het met jullie doet.

Zet tijdens het voorlezen centraal dat het jullie beiden leuk(er) maakt. Dat leidt tot positieve leeservaringen en de openheid om eigen (lees)ervaringen met jou te delen. Zo maak je van (voor)lezen een reis van jullie samen, in en buiten de schoolvakanties!

0 Comments

Add a comment